8 tips til at styre den lille uro

Daglig uro kan vise sig som lidt vejrtrækningsproblemer eller konstante tanker som ’hvad nu hvis….’ Men man kan lære at  holde angst og uro nede på et plan, hvor det ikke ødelægger livskvaliteten og glæden ved at være sammen med andre mennesker.

Alexis Meads, der er life- og business coach og som er uddannet ved Harvard University, har selv lært sig at acceptere og håndtere den lille dumme uro, der kan påvirke så mange sider af tilværelsen.

Først måtte hun erkende, at der overhovedet var et problem. Tanker, der kørte rundt i hovedet og som alle handlede om spørgsmål som om hun nu havde gjort tingene godt nok, anså hun bare som helt normale.

Men da hun indså, at det netop er disse tanker, der lægger grunden til uro og angst, fik hun gjort noget ved det.

Alexis Mead mener, at mange kvinder konstant forsøger at gøre mere, være mere, tjene mere og give mere – hvilket nærmest gør uro og angst uundgåeligt.

Og det ironiske er, at først når vi føler os rolige, glade og med begge ben på jorden, at vi faktisk er produktive og har god livskvalitet.

Hun siger, at der er tale om en proces, der kun kan gennemføres, hvis vi er bevidste om, hvad der sker, og hvis vi træner os i at elske os selv.

Her er Alexis Meads egne otte tips til at kontrollere uroen og angsten:

1. Søvn

Næsten for enkelt til at være sandt? Men nej, vi skal ikke undervurdere gevinsterne ved at få ordentlig søvn. Det er nødvendigt at være udhvilet for at kunne føle sig roligere og i det hele taget have kontrol over ens liv.

2. Accepter situationen

Hvis du kan acceptere din situation – og dig selv -, kan det give dig en enorm frigørelse. Accepten kan også være dit første skridt i arbejdet for en bedring.

3. Drop kaffen

Stimulanser skal man virkelig holde igen med, hvis man lider af urolige tanker. Prøv at begrænse forbruget af kaffe indtil du kan mærke om du får det bedre. Færre daglige kopper skulle gerne give mere ro på.

4. Daglig træning

Kom i gang med at bevæge dig! Yoga er en god træningsform, hvis du vil kontrollere din mentale og fysiske tilstand. Men al træning duer, bare du finder noget, der passer til dig.

5. Meditation er godt

Ligesom yoga er meditation rigtig godt, hvis du vil frigøre dig fra angsten og de urolige tanker. Bare at sidde stille og huske dig selv på, at i dette øjeblik er der ikke noget at frygte, kan være din nøgle til mindre uro.

6. Tal med andre

Det hjælper virkelig at tale tingene igennem med andre. Om det er en coach eller en du kender, der forstår, hvad du er igennem, er mindre vigtigt. Vid, at du ikke er alene og at du kan få hjælp til at komme videre. Det er i orden at bede om hjælp.

7. Jeg skal igennem det

Hvis man lærer at sige til sig selv, at ’det her skal jeg bare igennem, det går over’, er man godt på vej. Det er vigtigt at holde fast i at uro ikke behøver have plads i ens liv for altid. Vær opmærksom på, når uroen dukker op og på, hvad der sker og erkend, at oplevelsen vil gå over.

8. Hold dig selv i hånden

Alexis Meads vigtigste råd er at vi skal lære at være rare og tålmodige med os selv. Frustration og utålmodigt pres er den værste fjende. Det giver virkelig uroen mulighed for at blomstre. Behandl dig selv som du ville behandle en person, du elsker. Overbærenhed med en selv kan være noget af det sværeste, men du fortjener det!

 

 

 

Tags: meditation, angst, uro, træning