4 grunde til at det er svært at droppe Facebook

Har du svært ved at droppe Facebook, selv om du føler at det fylder for meget i dit liv, så er det måske ikke så mærkeligt.

En ny undersøgelse fra Cornell Information Science, der har undersøgt hvordan deltagere i et eksperiment, hvor de skulle holde sig fra Facebook i 99 dage, reagerede, viser at der er fire vigtigste grunde til, at det er svært at forlade verdens største sociale medie.

Deltagere, der ønskede at medvirke i eksperimentet blev opfordret til at udskifte deres profil-billede med et hvid tekst på en blå baggrund, hvor der stod '99 days of freedom' og sende en besked til deres venner om at de først vendte tilbage om 99 dage. Deltagerne blev opfordret til at sende deres email-adresse til forskerne og udfylde et spørgeskema efter 33, 66 og 99 dage. I alt har 40.000 siden 2014 medvirket i eksperimentet.

Resultaterne, der er offentliggjort i tidsskriftet Social Media + Society, viste at der især var fire grunde til at folk savnede og vendte tilbage til Facebook.

Afhængighed

Deltagere, der føler at Facebook er afhængighedsskabende elller vanedannende var mere tilbøjelige til at vende tilbage, efter eksperimentet. En deltager beskrev afhængigheden med disse ord: "I de første ti dage gled mine fingre automatisk hen mod 'f', når jeg åbnede en browser."

Selvopfattelse

Personer, der er optaget af hvordan andre tænker om dem og bruger Facebook til at styre, hvordan andre mennesker opfatter dem var mere tilbøjelige til at logge ind igen, mens brugere, der følte at deres Facebook-aktivitet blev overvåget, var mindre tilbøjelige til at vende tilbage.

Humør

Er du i godt humør er du mindre tilbøjelig til at løbe fra din løfte om at holde dig fra Facebook.

Erstatninger

Facebook-brugere var mindre tilbøjelige til at logge ind igen, hvis de havde andre sociale medier - som Twitter, for eksempel. Interessant nok var de deltagere, der overvejede teknologiens indflydelse på deres sociale liv, mere tilbøjelige til at vende tilbage. I mange af disse tilfælde vendte folk tilbage til Facebook, men ændrede deres brug, for eksempel ved at afinstallere en app fra deres telefoner, reducere deres antal venner, eller begrænse mængden af ​​tid brugt på platformen.

"Disse resultater viser bare, hvor svært det kan være at tage beskutninger om brugen af sociale medier," siger undersøgelsens hovedforfatter Eric Baumer.

"Ud over den personlig afhængighed er folk bekymrede over selskabers indsamling, analyser og indtjening på deres personlige oplysninger. Men Facebook har også mange vigtige sociale funktioner, i nogle tilfælde er det dey eneste middel for bestemte grupper til at holde kontakten."