Hader du også følelsen af at være for sent på den, så kan det hænge sammen med at det giver dig en følelse af mangel på kontrol.

Derfor hader du at komme for sent

Hører du til typen, der kan blive helt svedig og måske ligefrem utilpas ved tanken om at komme for sent, så er her tre forklaringer på din ’tids fobi’ og et par gode råd til, hvordan du tackler den.

Der findes noget, der hedder ’det akademiske kvarter’ – det er de 15 minutter det er tilladt at komme for sent uden at andre mennesker kritiserer en for det. Men vi er mange, der slet ikke kan tilgive os selv bare at komme et par minutter for sent til et møde. Vi kommer hellere 10 minutter for tidligt – for at undgå den panik vi føler bare ved tanken om at andre skal sidde og vente på os.

At respektere andres tid og at vise det hensyn at ankomme på det tidspunkt, der er aftalt, må vel bare anses for at være almindelig høflig og voksen adfærd. Men når det bliver en nærmest neurotisk besættelse, så bliver det jo et problem.

Blogger og redaktør Lindsay Holme lider selv af overdreven angst for at komme for sent, og hun er spurgt en anden ekspert, der både personligt og som læge har undersøgt ’tids angst’. Alex Lickerman, der er doktor og forfatter, har oplevet fænomenet hos mange mennesker. Og i en artikel i Psychology Today beskriver han, hvordan han selv kæmper med sin ’tids angst’. Han konstaterer, at der faktisk er flere sider af sagen.

”Jeg forbinder det med en dybere angst, der handler om tid. Noget der kan defineres bredere,” siger han. 

”Der er noget ved at komme for sent, der får os til at føle os usikre. Det har forbindelse til en generel angst, som fremprovokeres, når mennesker føler sig usikre. Om det er fysisk eller psykisk.”

Lickerman forklarer her nogle almindelige årsager til ‘tids angst’ og giver også  tips til, hvordan man tackler denne tvangsprægede trang til altid at være punktlig.

Du føler mangel på kontrol

Hvis du sidder fast i trafikken, så kan du virkelig ikke gøre noget for at komme frem i tide. Og den mangel på kontrol, er i følge Lickerman den underliggende grund til, at han selv hader at komme for sent. 

”Den vrede jeg føler, når jeg kommer for sent, stammer fra et behov for at kontrollere mine omgivelser. Jeg kan ikke kontrollere trafikken og derfor kan jeg finde på at snerre af dem jeg er sammen med,” siger han.

Du vil måske bare ikke spilde tiden.

Lickerman mener, at det virkelig også har noget at sige, at vi frygter at spilde vores tid. Vi er opmærksomme på, at tiden ikke er uendelig og derfor kan angsten for at komme for sent have en forbindelse med angsten for at bruge for meget af vores kostbare tid.

Ifølge Lickerman sætter det gang i tankerne om man får det optimale ud af livet. Vil vi i sidste ende føle, at vi brugte tiden for bevidstløst? Hvis ikke vi bruger vores tid rigtigt og på at bidrage positivt, hvad er det hele så værd?

Du er måske bange for at blive hægtet af

Angsten for at være bagud i forhold til andre kan også på mange andre måder påvirke dit liv. Alex Lickerman mener, at ’tids angst’ kan være et udslag af at vi ikke vil være udenfor og gå glip af viden, som andre har. Han mener, at den megen moderne kommunikation på sociale medier kan få os til netop at føle, vi går glip af noget og at det hægter os af. 

”Vi tror, at hvis vi mister vigtige informationer, vil vi være bagud i forhold til andre mennesker og ikke en del af konversationen – og at vi derfor i sidste ende bliver hægtet helt af,” siger han.

Det kan du gøre for at dæmpe din ’tids angst’

Der er måder at holde din ’tids angst’ i skak. Og hvis du virkelig hader at være bagud, så foreslår Lickerman disse ting:

  • Vær bevidst om, hvad der faktisk sker. Bemærk et hvert skift i humøret, når du gør dig klar til at gå eller køre et sted hen. Din ’tids angst’ medfører sikkert irritabilitet.
    ”Hvis følelserne overmander dig, skal du tage et skridt tilbage og erkende hvad der foregår,” siger han.
  • Forestil dig, at du kommer for sent. Det lyder måske ulogisk, men det virker. Denne teknik, som også bruges til at behandle angstlidelser, kan hjælpe dig med at konfrontere de irrationelle tankemønstre, der er forbundet med din angst.
    ”Jeg erkender derved, at det faktisk ikke føles så slemt, som jeg tror, og den erkendelse hjælper mig med at tage det lidt mere roligt,” siger Alex Lickerman.
  • Tænk over de mulige konsekvenser.
    ”Når jeg selv først har erkendt, hvorfor jeg oplever min uro og angst, tænker jeg på konsekvenserne af, at jeg gør som jeg gør,” siger han.
    ”Det giver mig tilstrækkeligt perspektiv, så jeg kan få styr på følelserne og de ikke overmander mig. Normalt når du er færdig med at undersøge konsekvenserne, ser du, at de er rimeligt små og ofte slet ikke eksisterende.”

 

 

 

Tags: angst, fobi, tidsfobi, usikkerhed, kontrol