Mindfulness viser sig i kombination med rådgivning i livstilsændringer at kunne sænke blodtrykket næsten lige så godt som nogen blodtryksmedicin.

Mindfulness sænker blodtrykket

Er du tæt på at få forhøjet blodtryk - prehypertension - kan du sænke det ved at prøve en teknik, der heddder mindfulness-baseret stress reduktion (MBSR).

Det konstaterer en artikel i oktobernummeret af Psychosomatic Medicine, hvor forskere beskriver forsøg med 56 kvinder og mænd diagnosticeret med prehypertension - blodtryk, der var højere end ønskeligt , men endnu ikke så højt, at det krævede medicin.

"Vores resultater giver belæg for, at MBSR kombineret med rådgivning om livsstilsændringer, kan være en passende supplerende behandling for prehypertensive personer," skriver dr. Joel W. Hughes fra Kent State University i Ohio, USA.

Prehypertension er forbundet med en bred vifte af hjertesygdomme og andre kardiovaskulære problemer. Omkring 30 procent af amerikanerne er prehypertensive og kan blive ordineret medicin for denne tilstand.

En gruppe af patienter fik et MBSR-program med otte gruppemøder på 2 ½ timer om ugen. Anført af en erfaren instruktør omfattede sessionerne tre hovedtyper af mindfulness øvelser:

  • body scan øvelser, hvor man ligger ned og fokuserer på kropsdel efter kropsdel
  • siddende meditation
  • yogaøvelser

Patienterne blev også opfordret til at udføre mindfulness øvelser derhjemme .

Undgik blodtryksmedicin

En anden gruppe fik livsstilsrådgivning kombineret med en muskelafslapnings øvelse. Denne kontrolgruppes behandling forventedes ikke at få en varig effekt på blodtrykket. Blodtrykmålinger blev sammenlignet mellem grupperne for at afgøre om behandlingerne nedsatte blodtrykket.

Patienterne der fik den mindfulness-baserede behandling gruppe opnåede betydelige reduktioner i blodtrykket. Det systoliske blodtryk faldt med et gennemsnit på næsten 5 millimeter kviksølv (mm Hg), sammenlignet med mindre end 1 mm Hg i kontrolgruppen.

Det diastoliske blodtryk var også lavere hos mindfulness-gruppen med en reduktion på næsten 2 mm Hg sammenlignet med en stigning på 1 mm Hg i kontrolgruppen.

Mindfulness forhindrede eller forsinkede dermed behovet for blodtryksmedicin.

Selvom blodtryksreduktionen er beskeden, er den på størrelse med megen medicinbehandling og potentielt stor nok til at reducere risikoen for hjerteanfald eller slagtilfælde.

Forskerne understreger dog at yderligere undersøgelser er dog nødvendige for at se, om blodtrykssænkende effekt fastholdes over tid.

 

 

 

Tags: meditation, stress, yoga, forhøjet blodtryk, bodyscan