5 måder at blive bedre til small talk
Sikke et dejligt vejr i dag, er typisk small talk, som gør det lettere for fremmede at tale sammen, men her får du 5 tips til mere meningsfuld small talk
Se det for dig – du står i en lille elevator sammen med en kollega, som du ikke rigtig kender og du ved ikke, hvad du skal tale om. Men du ved, at du bliver nødt til at sige et eller andet.
Eller hvad med denne situation: Din ven præsenterer dig for en person, du aldrig før har mødt, hvorefter han forlader jer for at gå på toilettet. Hvad gør du?
Bemærkningen om vejret er ikke helt så skæv, som den umiddelbart lyder. Undersøgelser har vist, at vi alle er stærkt påvirkede af vore omgivelser og af temperaturer og luftfugtighed. Så når det pludselig bliver varmt eller der sætter et voldsomt blæsevejr ind, så er det virkelig noget vi har til fælles og godt vil tale om.
Men det kan som sagt gøres bedre. Og selvom small talk kan være en pestilens for nogle mennesker, så er der måder at gennemføre denne disciplin så den ændrer sig til et meningsfuldt øjeblik mellem to mennesker. Og det kan godt lade sig gøre uden at nævne regn, sol eller slud.
Her er fem måder at få kontrol over situationen og begynde en konversation, der kunne kaldes ’meningsfuld small talk’
Find fællesnævneren
At tale om fælles interesser er den nemmeste måde at skabe kontakt mellem to mennesker – og en vej til at blive mere personlig end når man diskuterer regnvejret.
Når du indleder en snak med nogen, prøv så at finde små godbidder af information, som du kan forbinde til dig selv. Ifølge Susan Krauss Whitbourne, doktor og professor i psykologi ved University of Massachusetts Amherst, er det den nemmeste måde at opnå en kommunikation.
”Basispræmissen er, at du skal finde en fællesnævner med de personer, som du vil kommunikere med ved at bruge lige dele selvudlevering, empati og takt,” har hun skrevet i en blog på Psychology Today.
Lær at holde af tavsheden
Ingen bryder sig om en akavet pause i kommunikationen. Men de fleste tavse øjeblikke mellem to diskussions emner er faktisk slet ikke så lange som du oplever dem. Og en kort stilhed kan være helt fint. Ifølge Bernardo J. Carducci, doctor og direktør ved Shyness Research Institute ved Indiana University Southeast, er pauser nogle gange nødvendige for at man kan komme videre med en samtale.
”Husk, at hvis du siger noget, har den anden person måske behov for at fordøje det,” siger han.
”Se på tavshed som en overgang.”
Spørg ikke nogen hvad personen laver
Når man taler med fremmede, har man det med at lade arbejdet være en af de første emner man tager op. Men denne trang til at vide, hvad folk laver professionelt, kan også ødelægge en begyndende samtale før den kommer i gang.
”Hvad laver du så…” er ofte et spørgsmål, der er fuldt af undertoner. Det kan sende signaler om, at det er det mest interessante ved en person, hvad hans eller hendes job er, selvom vi alle ved, at der er mange mere interessante sider af os end dem man ser mellem kl. 9 og 17. Når det handler om small talk, så prøv at drop karrieresnak og find i stedet på samtale emner, der har mere generel interesse.
Sørg for at holde en positiv tone
Forskning viser, at stress er en smitsom følelse, hvilket betyder, at de ord, du siger, indeholder meget betydningsfuld styrke – især hvis de udsender signaler om stress og negativitet. Resultatet er, at det kan være klogt at holde small talken fokuseret på den lyse side af tilværelsen. Uanset om det handler om at give et meningsfuldt og regulært kompliment, at spørge nogen om deres dag eller måske få dem til at grine. Og det vil netop ikke efterlade jer begge med en følelse af at I har det værre end I havde, da I indledte samtalen. Tværtimod, I får måske mulighed for en dybere samtale ud fra et positivt udgangspunkt.
Se på samtalen som en læringsproces
Spørg en person om et emne, personen ved noget om. Hver gang du møder en ny person – eller en du kender – har du muligheden for at lære noget nyt. Gå ind til en samtale med denne tankegang.
Fremmede mennesker har andre perspektiver på tingene end du har. De vil kun kunne åbne op, hvis du viser dem, at du er interesseret. Du kan udvide din horisont og få viden om andre mennesker, andre lande og andre kulturer, hvilket så i sidste ende også vil gøre dig til en endnu mere interessant konservationspartner.
Tags: samtaler, small talk, karriere