7 evner der gør dig til en god lytter
Det er et vigtigt karaktertræk at man kan lytte til andre. Og det kan heldigvis læres.
Selvom vi som børn og unge lærer af vores forældre og skolelærer, at vi en gang imellem bare skal høre efter, så er vi ikke alle helt så gode til det som vi kunne være.
Forskning viser, at en gennemsnitsperson lytter med kun 25 procents effektivitet, hvilket betyder, at der er rigtig meget, som går ind af det ene øre og ud af det andet.
Men Paul Sacco, doktor og assisterende professor ved University of Maryland School of Social Work, siger, at der findes nogle få enkle vaner, der skiller den gode lytter fra den mindre gode.
”Vi har alle en god lytter inde i os. Det afhænger alt sammen af evnen og ønsket om at være mindfull omkring at være dig og den du taler med. Mange er fokuserede på at have øjenkontakt, at nikke på rette tidspunkter osv., men en god lytter har en naturlighed i sin adfærd, som vi andre kan lade os inspirere af,” siger Sacco.
Her er syv ting den gode lytter gør:
Stil tankevækkende spørgsmål
En del af at være en aktiv og god lytter handler ikke bare om at lægge øre til en anden persons tale. Det handler nemlig også om at kunne stille de rigtige opfølgende spørgsmål for at få mere information. Evnen til at give feedback, der sætter tanker i gang, er en af de bedste måder at vise, at du er engageret i, hvad den anden siger. Paul Sacco siger, at gode lyttere sætter pris på og interesserer sig for andres følelser. Og de viser den anden person, at det, personen siger, giver mening.
Vær nærværende
Det er afgørende, at man kan være nærværende i situationen. Når du er fuldstændig til stede i øjeblikket, så er der også større chance for at du tydeligere husker, hvad der er blevet sagt og hvad du har svaret. Det betyder bl.a. at når du taler i telefon, skal du ikke gøre alt muligt andet samtidig.
”En god lytter sætter virkelig alt andet til side for at lytte og fokusere på den person, der sidder over for,” siger Sacco.
”Og resultatet er, at personen vil være klar over, at du er interesseret i hvad han eller hun siger.”
Vær empatisk
En del af at være en god lytter er, at du kan vise empati over for den person, du taler med. Også selvom du ikke helt kan sætte dig ind i, hvad personen føler og tænker, vil din måde at vise din empati være af stor betydning.
”Brug et øjeblik på at sætte dig i deres situation, hvad går gennem deres hoved og hvordan må det være, at være dem,” råder Sacco.
”Forstå, hvad de oplever endda også gerne før du taler med dem. Også selvom du ikke helt lykkes med det, vil den anden person sætte pris på, at du prøver.”
Erkend dine fejl
Det er måske lidt mærkeligt at tænke sådan omkring det, men du skal acceptere dig selv for at blive en god lytter, mener Sacco. Og du bliver nødt til at erkende, at du kan ikke lytte til alt hvad alle siger – og det er altså ok.
”Jeg har bestemt haft min del af lytte-fiaskoer,” indrømmer Sacco. Men han mener, at det skal vi have lov til og tilgive os selv. En gang imellem kører toget uden at vi når at stå på.
Hav et åbent sind
Gode lyttere ved, at ikke alle samtaler kan løse et eller andet problem. Men hver samtale fører os et skridt nærmere på at forstå det menneske, vi taler med og har en tilbagevendende kontakt med.
”At lytte er magisk. Hvis jeg har en konflikt med min datter, har jeg stadig konflikten selvom jeg lytter – men det sætter mig i en situation, hvor jeg kan begynde at løse problemet. Det giver alle en mulighed for at forstå, hvad andre tænker,” siger Sacco.
Gå ikke i forsvarsposition
Ikke alt hvad du hører er lige rosenrødt. Det er sådan set nemt nok at være en god lytter, når nogen siger noget, vi gerne vil høre – men straks sværere, når vi hører noget, vi ikke er glade for at høre. Den gode lytter undgår at blokere, når der kommer kritik. I stedet gælder det om at lade det synke ind før man reagerer.
”Forskellen på en god og en dårlig lytter kan nogle gange være tiden, der går før man svarer. Megen konversation kan gå rigtig godt og rigtig dårligt, alt efter evnen til at trække sig lidt tilbage og bare være i øjeblikket før man svarer,” siger Sacco.
Accepter det pinlige
Ligesom det er vigtigt ikke at gå i forsvarsposition, råder Paul Sacco os til at lære at holde af alle følelser, der opstår under en samtale, også følelser af ubehag, pinlighed og vrede.
”Hvis du har en svær samtale kan det være rigtig svært at lytte fuldt ud, men det er vigtigt at prøve.”
Tags: mindfulness, empati, karaktertræk, feedback, fokus