Opfattelsen af dig kan påvirkes - men kun kortvarigt
Gruppe- og social påvirkning fra kolleger, venner og familie kan få nogle til at tage afstand fra mennesker de egentlig godt kan lide, men tilsyneladende kun i kort tid.
Det viser en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Psychological Science, hvor forskere beskriver hvordan og hvor længe vi ændrer opfattelse under socialt pres.
Vi ønsker alle at føle, at vi er frit tænkende væsener, men der er intet som socialt pres, der kan få vores egen mening til at blafre, så vi tilpasser os gruppenormen.
Det kan få nogle til at ændre opfattelse af dig, måske ligefrem deltage i mobning, men det betyder ikke nødvendigvis at det varer for evigt.
"Vores resultater tyder på, at andres meninger faktisk ændrer vores egne private meninger - men at det ikke gælderfor evigt," siger psykologisk forsker og undersøgelsens forfatter Rongjun Yu fra South China Normal University.
"Ligesom arbejdshukommelsen kan rumme omkring syv ting og medicin kun er effektive i et styke tid synes social indflydelse kun at påvirke os i et begrænset tidsrum."
Det faktum, at personlige domme er påvirket af andres meninger er et veletableret fænomen i psykologi forskning.
Men det er uklart, om social ensretning afspejler en social consensus, motiveret af et ønske om at passe ind i gruppen og undgå social afvisning eller om den afspejler privat accept, som medfører en mærkbar ændring i den personlige mening, der fortsætter selv når den sociale indflydelse er fjernet.
Tiltrækning aftog
Yu og kollegerne Yi Huang og Keith Kendrick besluttede at undersøge dette spørgsmål i forsøg, hvor de rekrutterede kinesiske universitetsstuderende til at deltage i en undersøgelse af, hvordan folk opfatter andres ansigter. De studerende så på 280 fotos af unge voksne kinesiske kvinder og blev bedt om at vurdere tiltrækningskraften ved hvert ansigt på en 8-trins-skala.
Efter bedømmelse af et ansigt, så de en påstået gennemsnitligt karakter fra 200 andre studerende for ansigtet. Deres gennemsnitskarakter matchede kun deltagerens bedømmelse 25 procent af tiden. Resten af tiden lå gennemsnittet for gruppens karakter 1, 2 eller 3 point over eller under deltagerens egen karakter.
De studerende blev bedt om at bedømme ansigterne igen efter 1 dag, 3 dage, 7 dage eller 3 måneder.
Det afslørede, at den sociale påvirkning kun syntes at ændre deltagernes egne karakterer, når de gav billederne karakterer igen 1 og 3 dage efter den første session.
Der var dog ingen beviser for en social consensus, når den mellemliggende periode var længere end 7 dage (endsige 3 måneder efter den første session).
Undersøgelsen er bemærkelsesværdig, siger Yu, fordi de kunne kontrollere for metodeproblemer, som ofte opstår i undersøgelser, der anvender en gentagelse af test, som eksempelvis skal afdække de naturlige menneskelige tendenser til at relatere til middelværdien og at opføre sig konsekvent over tid.
Det ene spørgsmål, Yu stadig ikke kender svaret på er, hvorfor effekten varer i 3 dage. De har planer om at undersøge, om der kan være en neurologisk grund og hvorvidt virkningen kan manipuleres til at vare i kortere eller længere tid.
Tags: mobning, meninger, opfattelse, social accept