Derfor skal du sætte punktum for punktummer i nogle sms'er
Det er bare en prik, men ifølge en ny undersøgelse bliver sms'er, der slutter med et punktum, opfattet som mindre oprigtige.
Undersøgelsen fra Binghamton University er baseret på forsøg med udsendelse af sms'er, der indeholdt forskellige slutninger og tegn.
Forskerne rekrutterede 126 Binghamton-studerende, der blev bedt om at læse en række beskeder - enten som sms eller håndskrevne. I alt 16 udvekslinger af beskeder af forskellig art. Eksempelvis en besked med en invitation formuleret som et spørgsmål (f.eks Dave gav mig hans ekstra billetter. Vil du med?). Modtageren svar var ét bekræftende svar (som Okay, Selvfølgelig, Ja, Yup).
Der var to versioner af hver svar: en, hvor modtagerens reaktion endte med et periode, og en, hvor det ikke ender med nogen tegnsætning (Altså 'Okay.' eller 'Okay'). Baseret på deltagernes besvarelser, blev tekstbeskeder, der sluttede med et punktum vurderet som mindre oprigtige end tekstbeskeder den ikke endte med et punktum.
Selv om der ikke var nogle sociale eller kontekstuelle stikord i de korte svar, blev oprigtigheden vurderet forskelligt afhængigt af et punktum.
"SMS-beskeder mangler mange af de sociale signaler, der anvendes i egentlige ansigt-til-ansigt samtaler. Når man taler formidler folk let sociale og følelsesmæssige oplysninger med et øje, ansigtsudtryk, tonefald, pauser og så videre," siger Celia Klin, der er lektor i psykologi og chefforsker på undersøgelsen, som er offentliggjort i tidsskriftet Computers in Human Behavior.
"Folk kan naturligvis ikke bruge disse fysiske udtryk, når de sms'er. Derfor giver det mening, at bruge smileys, bevidste stavefejl, der efterligner talelyde, og ifølge vores data, tegnsætning."
I et andet nyligt forsøg har Klin konstateret, at et svar med et udråbstegn tolkes som mere, og ikke mindre, oprigtigt.
"Det er ikke overraskende, men det understreger vores påstand," siger Klin.
"Tegnsætning bruges til at formidle følelser og anden social eller pragmatisk information. I betragtning af, at folk er fantastisk dygtige til at kommunikere komplekse og nuancerede oplysninger i samtaler, er det ikke overraskende, at folk finde måder at formidle de samme typer af oplysninger i deres sms'er."