Højtuddannede helbredes hurtigere efter hjerneskade
Jo bedre uddannelse, du har, desto hurtigere kommer du dig over en alvorlig hjerneskade.
Det afslører en undersøgelse fra Johns Hopkins hospital i Baltimore, hvor forskere i tidsskriftet Neurology har undersøgt sammenhængen mellem uddannelse og rehabilitering efter hjerneskader.
Forskerne fandt, at personer med hvad der svarer til en universitetsuddannelse har syv gange større chance for at være fri for handicap allerede et år efter en hjerneskade end personer, der ikke har afsluttet grundskolen.
Resultaterne afspejler udviklingen af Alzheimers sygdom, hvor undersøgelser tyder på, at en højere uddannelse kan medføre en mere effektiv brug af hjernens kognitive evner og har været knyttet til en langsommere udvikling af demens.
"Efter denne type hjerneskade oplever nogle patienter livslange handicap, mens andre med næsten samme skader bliver fuldstændig raske," siger lederen af undersøgelsen Eric B. Schneider, der er epidemiolog ved Johns Hopkins University School of Medicine Center.
"Vores arbejde tyder på, at et kognitivt overskud ¬ hjernens evne til at modstå skader - kan forklare forskellen."
Skaber nye signalveje
Resultaterne er baseret på en undersøgelse af 769 patienter indlagt med hjerneskader på et vist niveau. Patienterne havde været indlagt med en moderat til svær hjerneskade og efterfølgende indlagt på et rehabiliteringscenter.
Af de 769 patienter var 219 (27,8 procent) fri for noget påviseligt handicap et år efter deres skade. Kun 9,7 procent af patienter, der ikke havde afsluttet high school (12 klasse), blev fuldt rehabiliteret, mens hele 30,8 procent af de patienter, der havde en uddannelse på mellem 12 og 15 år var tilbage for fuld styrke inden et år. Og for patienter med mere end 16 års uddannelse havde næsten 40 procent genvundet deres fulde hjernekapacitet og førlighed efter et år.
Schneider siger at forskerne i øjeblikket ikke forstår de biologiske mekanismer, der ligger til grund for sammenhængen mellem antallet af års skolegang og bedre rehabilitering.
"Folk med øgede kognitive evner heler muligvis på en anden måde, der giver dem mulighed for at vende tilbage til deres funktion før skaden og / eller de kan være i stand til bedre at tilpasse sig og danne nye signalveje i hjernen, som kan kompensere for skaden," siger Schneider.
"Yderligere undersøgelser er nødvendige for både at kunne finde ud af hvorfor det hænger sådan sammen og hvordan man kan bruge denne viden til at hjælpe folk med mindre kognitivt overskud."
"Men vi kan i hvert fald pege på den potentielle værdi af at fortsætte med at uddanne sig og engagere sig i kognitivt intensive aktiviteter. Ligesom vi forsøger at holde kroppen i form for at kunne modstå sygdom, er vi nødt til at holde hjernen i bedst mulig form," siger han.
Tags: hjerneskade, uddannelse, rehabilitering